• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

När på natten betalas lönen ut?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 507
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 571
Mottagna reaktioner
6 994
Poäng
4 507
Hej, en lite "udda" fråga men jag undrar om ngn vet vilket klockslag ungefär som lönen landar på kontot?

Kommer att få lön (har Swedbank) på fredag den 2/3. Alltså natten mellan 1 och 2/3 eller om det är tidigt på morgonen. Men jag vill inte att ICA ska hinna dra via autogiro då jag måste prioritera andra räkningar. Därför är jag orolig att ICA kommer hinna dra.

Hur funkar ICAs autogiro? De brukar alltid dra sista i månaden, alltså 28/2 den här månaden, då kommer de inte att kunna dra. Då misstänker jag att de kommer att försöka dra nästkommande dagar. Frågan är om de bara gör ett försök per dygn eller om de har nån sorts stående dragning, alltså att systemet känner igen när det finns tillräckligt med pengar på kontot och då dras pengarna direkt? Det är jätteviktigt att jag kan betala annat först.

så jag tänkte att jag har inget val än att vakna varannan timme efter midnatt på torsdag och håla koll på kontot. Och det kanske inte ens hjälper om ICA kommer dra samma sekund som lönen kommer.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Hej, en lite "udda" fråga men jag undrar om ngn vet vilket klockslag ungefär som lönen landar på kontot?

Kommer att få lön (har Swedbank) på fredag den 2/3. Alltså natten mellan 1 och 2/3 eller om det är tidigt på morgonen. Men jag vill inte att ICA ska hinna dra via autogiro då jag måste prioritera andra räkningar. Därför är jag orolig att ICA kommer hinna dra.

Hur funkar ICAs autogiro? De brukar alltid dra sista i månaden, alltså 28/2 den här månaden, då kommer de inte att kunna dra. Då misstänker jag att de kommer att försöka dra nästkommande dagar. Frågan är om de bara gör ett försök per dygn eller om de har nån sorts stående dragning, alltså att systemet känner igen när det finns tillräckligt med pengar på kontot och då dras pengarna direkt? Det är jätteviktigt att jag kan betala annat först.

så jag tänkte att jag har inget val än att vakna varannan timme efter midnatt på torsdag och håla koll på kontot. Och det kanske inte ens hjälper om ICA kommer dra samma sekund som lönen kommer.
Lönen landar på kontot vid midnatt. Vilket klockslag som autogirodragningar sker har jag inte riktigt koll på, men det sker ganska tidigt på dygnet. Återförsök att dra autogiro görs en gång per vardag, oftast tre gånger, men det kan vara fler gånger beroende vad de avtalat med Bankgirot om för tjänst. Du kan inte öppna ett sparkonto i samma bank och flytta över pengarna temporärt, så att du kan fixa betalningarna? Jag gjorde så förr när jag hade problem med vilka som skulle få pengarna. Har man konton i samma bank så sker överföringen bums mellan kontona.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 507
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 571
Mottagna reaktioner
6 994
Poäng
4 507
Lönen landar på kontot vid midnatt. Vilket klockslag som autogirodragningar sker har jag inte riktigt koll på, men det sker ganska tidigt på dygnet. Återförsök att dra autogiro görs en gång per vardag, oftast tre gånger, men det kan vara fler gånger beroende vad de avtalat med Bankgirot om för tjänst. Du kan inte öppna ett sparkonto i samma bank och flytta över pengarna temporärt, så att du kan fixa betalningarna? Jag gjorde så förr när jag hade problem med vilka som skulle få pengarna. Har man konton i samma bank så sker överföringen bums mellan kontona.

Tack för svar! Jo jag har fler konton, men menar du att jag ska lägga en automatisk överföring från kontot som lönen kommer in på till ngt annat konto? Jag tänker att det kan bli svårt då jag inte vet när ICA kommer dra och när banken kommer flytta pengarna. Det handlar inte om mkt pengar då jag får lön veckovis på ett av mina extrajobb men ungefär samma belopp som ICA drar varje månad. Vet ej om jag vågar riskera, kommer antagligen att behöva hålla mig vaken tills pengarna kommer.
 

Jonnaaaa

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
11 Augusti 2016
Meddelanden
389
Mottagna reaktioner
142
Poäng
327
Jag har de gånger jag inte vill betala Ica tagit bort betalningen bara sen finns de där nästkommande månad..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 514
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Jag har länsförsäkringar bank. Brukar dröja till frammåt 1-2 på natten
 

Ralle

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 December 2013
Meddelanden
178
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Jag har länsförsäkringar bank. Brukar dröja till frammåt 1-2 på natten

Das stimmt! Kl. 02.00 rasslar det till på mitt konto i LF Bank. Vad jag vet har de aldrig kommit in vid midnatt på Länsförsäkringar Bank. När jag hade Swedbank kom det alltid in vid midnatt.
 

noll

V.I.P
Poäng: 227
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
78
Poäng
227
Hej, en lite "udda" fråga men jag undrar om ngn vet vilket klockslag ungefär som lönen landar på kontot?

Kommer att få lön (har Swedbank) på fredag den 2/3. Alltså natten mellan 1 och 2/3 eller om det är tidigt på morgonen. Men jag vill inte att ICA ska hinna dra via autogiro då jag måste prioritera andra räkningar. Därför är jag orolig att ICA kommer hinna dra.

Hur funkar ICAs autogiro? De brukar alltid dra sista i månaden, alltså 28/2 den här månaden, då kommer de inte att kunna dra. Då misstänker jag att de kommer att försöka dra nästkommande dagar. Frågan är om de bara gör ett försök per dygn eller om de har nån sorts stående dragning, alltså att systemet känner igen när det finns tillräckligt med pengar på kontot och då dras pengarna direkt? Det är jätteviktigt att jag kan betala annat först.

så jag tänkte att jag har inget val än att vakna varannan timme efter midnatt på torsdag och håla koll på kontot. Och det kanske inte ens hjälper om ICA kommer dra samma sekund som lönen kommer.

Gå in på internetbanken och ändra till ett annat konto för autogirodragningen. För min bank Swedbank så fungerar det bra. Alltså jag går in på akutella autogirobetalningar och klickar på exempelvis ica och ändra, därefter ändrar jag till ett konto där det inte kommer att finnas några pengar när dragningen sker. Har själv öppnat ett sparkonto i internetbanken endast för det syftet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp